پیگمنت

پودر شب تاب

پودر شب تاب

پودر شب تاب

پیگمنت شب تاب | پیگمنت فسفرسنت

PHOSPHORESCENT PIGMENTS

پودر شب تاب یا پیکمنت شب تاب و یا به عبارتی پیگمنت­ فسفرسنت (Phosphorescent Pigment)  از دسته  مواد فوتولومينسانس (Photoluminescence) هستند، که گروهی از مواد نظیر فسفر، کلسیم سولفید و باریم سولفید كه نور تابيده شده با طول موج معین را جذب کرده و در طول موج بلندتر دوباره منتشر مي­کنند. پیگمنت ­های فسفرسنت بر خلاف پیگمنت­ های فلورسنت (Fluorescent Pigment) که نور جذب شده را بلافاصله بازتاب میکنند، در ابتدا نور را جذب کرده و با قطع شدن منبع، آن را در مدت زمان بیشتری با طول موج بلند تر ساطع می­کنند. به طور كلی و به زبان ساده فسفرسنس (Phosphorescence) یک روند است كه طی آن ماده ای انرژی را دريافت و سپس به آرامي به شكل نور آزاد می­کند. در فرآیند فسفرسانس بر خلاف فرآیند برافروختگی (Incandescence) برای تابش نور نیازی به دماهای بالا نیست و همچنین این فرآیند تولید گرمای به خصوصی نمی­کند از این رو نور تولید شده در این فرآیند را نور سرد (Cold Light) می­گویند. 

قصد داریم در این بخش از سایت در مورد پودر شب تاب یا پیگمنت شب تاب برای شما توضیحاتی را ارائه دهیم . با ما تا آخر این مقاله همراه باشید .

 
 

تاریخچه پودر شب تاب | پیگمنت شب تاب | پیگمنت فسفرسنت

History of Phosphorescent Pigments

واژه فسفرسنت متشكل از سه جز “phos“ كه در يوناني باستان به معنای نور، “phoros“ به معنای متحمل شدن و واژه لاتين “escentem“ به معنای تمايل یا خاصيت می­باشد كه در نهایت می­توان ميتوان اين واژه را “متمايل به تحمل نور يا دارنده خاصيتِ تحمل نور ترجمه كرد. اين واژه نخستین بار در سال 1766 ثبت شد. از زمان قرون وسطی کلمه­ “phosphor“ را برای توصیف موادی که در تاریکی می­درخشیدند استفاده می­شد. معروف ترين فسفرسنت در اوايل قرن ١٧ ميلادی توسط Vincenzo Casciardo حوالی بولونيا ايتاليا كشف شد. نوعی لاجورد كه وقتی در يك كوره غنی از اكسيژن گرم ميشود نور خورشيد را جذب و در تاريكي ميدرخشد.

فسفرسنت­ها مانند ديگر رنگدانه ­ها كاربردهای زيادی دارند که می توان به کاربرد آن ها درصنايع رنگ سازی، چاپ، جوهر چاپ، پلاستيك و همچنين در صنعت آرايش اشاره کرد. مصرف فسفرسنت در صنايع تا سال ٢٠٢٨ توسط كارشناسان با ٤٪؜ افزايش تخمين زده شده است.

 
 
پودر شب تاب

کاربردهای پودر شب تاب | پیگمنت شب تاب | پیگمنت فسفرسنت

پودر شب تاب

پودر شب تاب در صنایع رنگ سازی

Phosphorescent Pigments in Paint Industries

 در صنعت رنگ سازی نيز از رنگدانه های فسفرسنت ( پودرهای شب تاب ) استفاده می شود. رنگ های فسفرسنت ( پیگمنت های فسفرسنت ) بيشتر براي رنگ آميزی علائم و نشانه هايي كه نياز به توجه بيشتر و نمايان بودن در شب و مكان های تاريك دارند استفاده می شوند. براي نمونه می توان به علائم خروج، اضطرار و هشدار دهنده ها اشاره كرد. حتی برای رنگ آميزی باندهای فرودگاه به منظور نمايان كردن مسير برای خلبان ها، رنگ های فسفرسنت به جای چراغ ها در حال جايگزين شدن هستند كه اين امر هم از لحاظ هزينه و هم به منظور ذخيره انرژي برق قابل توجه می باشد. رنگ های فسفرسنت قادر هستند با توجه به كيفيت رنگدانه ها تا ١٢ ساعت ، نوری كه ذخيره كرده اند را بتابانند. البته بديهی است كه اين پيگمنت ها با توجه به قيمت بالاتر و مصارف خاص نسبت به ديگر پيگمنت ها ( پیگمنت های متالیک و یا پیگمنت های صدفی ) كمتر مورد استفاده قرار می گيرند.

 
 
 

پیگمنت شب تاب در صنایع چاپ و جوهر

Phosphorescent Pigments in Paint Industries

 جوهرهايی كه با پودرهای فسفرسنت ( پیگمنت شب تاب ) ساخته ميشوند به جوهرهای فوتولومینسنت (Photoluminecsent Ink) يا جوهرهای شب تاب (Glow in the dark Ink) معروف هستند كه از تركيب پيگمنت های فسفرسنت با جوهرهای شفاف (Transparent Ink) ساخته ميشوند و با توجه به تابندگی آن ها در تاريكی، خود را از جوهرهای معمول جدا ساخته اند. جوهرهای فوتولومینسنت با در نظرداشتن كيفيت رنگدانه ها و جوهر مربوطه از چسبندگی قوی، مقاومت حرارتی و سايشی بالايی برخوردار هستند كه برای چاپ های سطحی، فينيشينگ انواع كاغذ، نساجی، چوب، پلاستيك، آهن، سفال و ديگر مواد مناسب هستند.

 
 
 
پودر شب تاب
پودر شب تاب

پیگمنت فسفرسنت در صنایع پلاستیک

Phosphorescent Pigments in Plastic Industries

پيگمنت فسفرسنت ( پودر شب تاب یا پیگمنت شب تاب ) با داشتن قابليت پراكندگی خوب در انواع پلیمرها نظیر (PS),(PP),(PE),(ABS),(PVC),(PMMA) و ديگر پلاستيك ها برای فرآيند قالب گيری تزريقی و الياف طراحی گزينه مناسبی هستند كه می توان در جهت تهيه انواع ظروف و وسايل پلاستيكی و طراحی های مختلف از آن ها استفاده كرد. همچنين با تركيب پودر شب تاب با رزین های پلی اتیلن ترفتالات (PET) و رزين اكرليك ورق های شب تاب سخت PET ساخته می شوند كه مقاومت دمايی ٣٠ -تا ٧٥ درجه سانتی گراد را دارند و در ساخت انواع تابلوها و علائم هشدار دهنده در فضای داخلی و خارجی قابل استفاده هستند. رنگدانه های فسفرسنت در ساخت فيلم های نازك و قابل انعطاف PET جهت كاور وسايل مختلف مخصوصا در مهندسی كامپيوتر نيز نقش مهمي را ايفا مي كنند. فسفرسنت ها در ورق های نازك PVC نيز كه برای چاپ جوهر افشان و سیلک اسکرین گزينه فوق العاده اي هستند، كاربردی اساسی دارند.

 
 

پودر شب تاب در دکوراسیون

History of Phosphorescent Pigments

پودر شب تاب یا پیگمنت شب تاب در دكوراسيون های داخلی و همچنين خارجي با درنظر داشتن مقاومت خوب فسفرسنت ها ميتوان ردپای اين پودرها را مشاهده كرد. ساخت اشياء تزئينی منزل با تركيب فسفرسنت و رزين اپوكسی در قالب های دلخواه كه البته كاری است ساده كه هركس به تنهايي می تواند از پس آن برآيد گزينه های بيشماری را برای نور بخشيدن به تاريكی در منزل به شما ارائه می دهد. با رنگ آميزی يا استفاده مستقيم از پودرهای فسفرسنت روی ديوارها و سقف اتاق های خانه می توان جلوه ای از آسمان پرستاره و مهتابی را در اتاقمان داشته باشيم.

اما در فضاي بيرونی براي مشخص كردن پياده رو و ماشين رو توسط پودر شب تاب یا پیگمنت شب تاب، بنا به سليقه خود ميتوان فضای زيبايی را در تاريكی شب مهيا كرد. پيگمنت های فسفرسنت با رنگ آميزی سنگ ها در باغچه ها و حتی كف استخر نيز می توانند طرح های مورد نظر ما برای دكوراسيون در تاريكی شب اجرايی كنند.

 
 
 
پودر شب تاب

روش استفاده پودر شب تاب | پیگمنت شب تاب | پیگمنت فسفرسنت

پودر شب تاب یا پیگمنت شب تاب و یا پيگمنت های فسفرسنت رنگ های محدود تری نسبت به ساير پيگمنت ها دارند و مانند ديگر پيگمنت ها به شكل پودر قابل استفاده در انواع رزين ها نظیر پلی یورتان، اپوكسی، اكرليك و آلكيد هستند اما با توجه به نوع عملكرد آن ها هرچه رزين مورد استفاده شفاف تر باشد نتيجه بهتری نيز حاصل خواهد شد.
از پیگمنت های فسفرسنت در محصولات آرايشی مي توان به صورت مستقیم يا تركيب شده با ديگر محصولات مثل لاك ناخن يا سايه چشم و … استفاده كرد كه البته توصيه می شود از گريد بهداشتی آن كه با سلامت پوست سازگار است استفاده شود.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم در مورد پودر شب تاب و یا پیگمنت شب تاب اطلاعات کاملی را در اختیار کاربران سایت رنگ ساره قرار داده باشیم .